Aktualności BM

2018.10.18

Obowiązek wypełnienia ankiety MiFID oraz zawarcia Umowy PPZ przy składaniu dyspozycji nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, w tym obligacji skarbowych

W związku z nowelizacją ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi oraz Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 maja 2018 w sprawie trybu i warunków postępowania firm inwestycyjnych, banków, o których mowa w art.70 ust.2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oraz banków powierniczych, 21 października 2018 r. wprowadzony zostaje obowiązek zawarcia z Klientem Umowy o przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych(Umowa PPZ).

Powyższy obowiązek dotyczy m.in. dyspozycji zakupu, zamiany i przedterminowego wykupu obligacji skarbowych. Przed zawarciem Umowy PPZ istnieje obowiązek wypełnienia ankiety MiFID. Składając zlecenie nabycia lub zbycia instrumentów finansowych Klient musi posiadać zawartą z DM PKO BP umowę o świadczenie usług maklerskich albo Umowę PPZ.

Klienci, korzystający w zakresie obsługi obligacji skarbowych z dostępu do Rachunku Rejestrowego za pośrednictwem Internetu – będą mogli wypełnić ankietę MiFID oraz zawrzeć Umowę PPZ po zalogowaniu się do systemu oraz po uprzedniej akceptacji umowy ramowej. Klientów korzystających z Serwisu obligacyjnego – prosimy o zapoznanie się ze zmienionym „Regulaminem korzystania z dostępu do Rachunku Rejestrowego w zakresie obligacji skarbowych za pośrednictwem telefonu lub Internetu” oraz akceptację jego treści. Natomiast Klienci składający dyspozycje w placówkach PKO BP oraz za pośrednictwem Call Center już teraz mogą zawrzeć Umowę PPZ w oddziale Banku PKO BP bądź POK DM PKO BP. Za pośrednictwem Call Center nie ma możliwości przeprowadzenia ankiety MiFID ani zawarcia Umowy PPZ.

Serwis obligacyjny z nową funkcjonalnością zostanie udostępniony Klientom 20 października 2018r. w godzinach popołudniowych.

Dodatkową zmianą jest obowiązek przekazywania Klientom sprawozdania z przyjęcia i przekazania zlecenia. Wymóg ten może być realizowany poprzez zamieszczenie dodatkowych informacji w formularzu zapisu / zlecenia. Dokumenty wydawane Klientom w placówce oraz prezentowane w serwisie internetowym zostały zmodyfikowane i spełniają wymóg sprawozdań z przyjęcia i przekazania zlecenia. Natomiast w przypadku dyspozycji składanych w Call Center oraz automatycznych nabyć obligacji realizowanych na podstawie dyspozycji nabywania obligacji skarbowych w ramach konta IKE-Obligacje, oraz automatycznych dyspozycji zamiany na IKE-Obligacje, sprawozdania będą odrębnie przekazywane Klientom. W początkowym okresie Klienci będą otrzymywać korespondencję listem zwykłym. Natomiast Dom Maklerski PKO BP prowadzi intensywne prace nad umożliwieniem Klientom otrzymywania dokumentów w formie elektronicznej. W przypadku Klientów, którzy złożą oświadczenia w zakresie wyrażenia zgody na przekazywanie informacji wymaganych przepisami prawa w formie elektronicznej (Trwały Nośnik Elektroniczny) – będą otrzymywać dokumenty na adres poczty elektronicznej.