Przejdź to głównej części strony

Analiza techniczna i fundamentalna

  • Analiza fundamentalna służy do określania opłacalności inwestycji w akcje spółki na podstawie przeszłych i prognozowanych danych o spółce, informacji o branży, w której działa oraz danych makroekonomicznych. Punktem wyjścia jest ustalenie prawdziwej wartości przedsiębiorstwa. Na podstawie tej wyceny analitycy fundamentalni przewidują dalszy rozwój sytuacji oraz możliwy do osiągnięcia zysk z inwestycji. Jeśli uznają, że dana spółka jest wyceniana przez rynek poniżej wartości fundamentalnej rekomendują kupno jej akcji, w przeciwnym wypadku będą zalecać jej sprzedaż.

    Horyzont czasowy inwestora, który kieruje się analizą fundamentalną jest średnio- lub długoterminowy, najczęściej powyżej jednego roku. Powodem tego jest w głównej mierze fakt, że rynek nie jest idealny i cena akcji nie zawsze odpowiada jej wartości wewnętrznej. Na ceny akcji w krótkim okresie wpływa bowiem działalność krótkoterminowych inwestorów, którzy nie kierują się kondycją finansowa spółek, lecz tendencjami w zmianach cen bądź nastrojami na rynku. Jednak w długim terminie wzrost wyników finansowych spółki jest wyraźnie powiązany ze wzrostem kursu akcji.

    1. Analiza makrootoczenia
    2. Analiza sektorowa
    3. Analiza sytuacyjna spółki
    4. Analiza finansowa spółki
    5. Wycena spółki na giełdzie

    Analiza makrootoczenia jest zazwyczaj pierwszą analizą stosowaną przed podjęciem decyzji inwestycyjnych. Polega na obserwacji i analizie zjawisk zachodzących w gospodarce kraju. Głównym jej celem jest poznanie prognoz dotyczących tempa rozwoju gospodarki na najbliższe lata. Ocenia się również sytuację globalną (np. kryzys w innym kraju).

    Do analizy makrootoczenia stosuje się poniższe wskaźniki:

    PKB

    Inflacja

    Stopy procentowe

    Kursy walut

    Stopa bezrobocia

    Deficyt budżetowy

    Dług publiczny

    Sprzedaż detaliczna

    Produkcja przemysłowa

    Wskaźniki wyprzdzające koniunkturę

    Czynniki niemierzalne:

    Stabilność polityczna

    Polityka podatkowa

    Zasady zatrudnienia

    Technologia

    Infrastruktura

    Czynniki geograficzne

    Inne regulacje prawn

    Analiza sektorowa polega na badaniu grupy przedsiębiorstw produkujących ten sam typ wyrobów lub świadczących podobne usługi, co interesująca nas spółka. Odpowiada na pytanie, które sektory przyniosą w przyszłości największe zyski.

    Warto pamiętać, że lepiej jest zainwestować w najsłabszą spółkę z branży o bardzo dobrych perspektywach, niż najlepszą spółkę z branży stabilnej lub schyłkowej.

    Analiza spółki polega na zapoznaniu się z wszystkimi dostępnymi informacjami na temat spółki i jej otoczenia.

    Analiza sytuacyjna spółki uwzględnia wyłącznie kryteria niefinansowe. Odpowiada za zapoznanie się m.in. ze strategią rozwoju danego przedsiębiorstwa, wielkością zatrudnienia, jakością kadry zarządzającej, wykorzystywaną technologią. Istota tej analizy to również poznanie specyfiki rynku oraz produktu.

    Analiza finansowa spółki bada kondycję finansową przedsiębiorstwa. Wykorzystywane są do tego dane publikowane w sprawozdaniach finansowych, takie jak:

    • Bilans
    • Rachunek zysków i strat
    • Rachunek przepływów pieniężnych
    • Rachunek zmian w kapitale własnym
    • Informacje dodatkowe

    Pomocne dla oceny sytuacji finansowej są wskaźniki: płynności, zadłużenia, efektywności, rentowności, rynkowe.

    Wycena spółki to ostatni, jednak najprawdopodobniej najtrudniejszy element analizy fundamentalnej. Polega na wyborze najbardziej perspektywicznych podmiotów, a następnie w oparciu o wszelkie informacje określeniu wartości akcji spółki. Cel to sprawdzenie czy są one niedowartościowane czy przewartościowane, czy należy je więc kupować czy sprzedawać. Ocena wartości przedsiębiorstwa jest niezwykle trudna do oszacowania. Pod uwagę bowiem bierze się nie tylko wartość księgową spółki ale także wizerunek, markę, technologię, zasoby ludzkie oraz perspektywy rozwoju.

    Istnieje kilka metod wyceny. Najpopularniejsze z nich to:
     
    • Metoda dochodowa - (uważana za najlepszą z dotychczasowych metod). Wartość firmy odpowiada nadwyżkom finansowym generowanym przez spółkę.
    • Metoda porównawcza - wskazuje czy inwestycja w dane akcje jest opłacalna, na podstawie wycen innych "podobnych" spółek (konkurentów z branży, o podobnej skali działalności).
    • Metoda majątkowa - rzadko stosowana, gdyż uwzględnia tylko majątek spółki pomniejszony o dług.
  • Analiza techniczna, zwana również analizą wykresów, to metoda badań zachowań rynku. Jej celem jest przewidzenie przyszłych ruchów cen. Czynnikiem zwiększającym wiarygodność analizy jest wielkość wolumenu lub ilość otwartych pozycji. Podstawowym narzędziem w tego typu analizie jest wykres cenowy. Do AT najczęściej wykorzystuje się wykresy świecowe i słupkowe. Wynika to z faktu, iż z tych właśnie wykresów inwestor jest w stanie uzyskać o wiele więcej informacji niż w przypadku zwykłego wykresu liniowego. AT wykorzystywana jest do badań cen na niemal wszystkich możliwych rynkach.

  • Analiz techiczna opiea się na trzech ważnych założenach

    1. Rynek dyskontuje wszystko - oznacza to, że zachowania cen odzwierciedlają zmiany w relacji popytu i podaży.
    2. Ceny podlegają trendom - trend to kierunek, w którym podążają ceny w pewnym okresie czasu, istnieje większe prawdopodobieństwo do jego kontynuacji niż odwrócenia. Głównym celem AT jest przewidywanie momentu odwrócenia trendu.
    3. Historia się powtarza - badania psychologów i historyków dowodzą, że inwestorzy w określonych sytuacjach zachowują się schematycznie. Na wykresach można zidentyfikować wzorce zachowań (formacje) powtarzające się w różnych okresach. Dzięki temu istnieje możliwość przewidywania przyszłych wydarzeń.
  • Analiz technczna dzili się na kilka rozajów. Najważniejsze z nich, to:

    1. Analiza trendów
    2. Analiza formacji
    3. Analiza wskaźników

     

    Analiza trendów

    Kursy instrumentów finansowych poruszają się w trendach przerywanych krótkoterminowymi ruchami cen (korektami). Ze względu na kierunek wyróżniamy trendy:

    • Wzrostowe (hossa, rynek byka; seria coraz wyższych wierzchołków przerywanych coraz wyższymi dołkami, bardziej prawdopodobne są kolejne wzrosty cen i kontynuacja trendu)
    • Spadkowe (bessa, rynek niedźwiedzia; w tym trendzie bardziej prawdopodobne są dalsze spadki cen)
    • Boczne

    Ze względu na czas trwania:

    • Długoterminowe (>1 roku)
    • Średnioterminowe (kilka tygodni - 6 miesięcy)
    • Krótkoterminowe (do kilku tygodni)

    Jedna z podstawowych zasad inwestowania mówi o tym, że należy inwestować "z trendem".

    Analiza formacji

    Zgodnie z założeniami AT, mówiącej o powtarzalności w zachowaniach inwestorów, na wykresach akcji pojawiają się powtarzalne kształty lub figury geometryczne, które pomagają przewidzieć kierunek przyszłego wybicia, jak i oczekiwanego zasięgu tego ruchu. Wyróżnia się formacje odwrócenia lub kontynuacji trendu. Wczesne wykrycie momentów odwrócenia trendu ma kluczowe znaczenie dla skuteczności inwestycji. Problemem jest rozpoznanie formacji, gdyż rzadko przypominają one podręcznikowe szablony.

    • Formacje odwrócenia trendu (obejmują szczyt lub dno ruchu cen, są znaczące jeśli wytworzą się po silnym i długim trendzie): formacja głowy i ramion, f. odwróconej głowy i ramion; podwójny szczyt i dno; spodki
    • Formacje kontynuacji trendu (stresujące, jednak krótkotrwałe przerywniki w trendzie głównym, występujące kiedy fala podaży lub popytu po dużym ruchu cenowym napotyka na wsparcie lub opór).Wyróżniamy wśród nich przede wszystkim: chorągiewki, flagi, kliny.

    Analiza wskaźników

    Na podstawie historycznych notowań można obliczyć różne rodzaje wskaźników śledzących trend. Określają one kierunek i siłę obecnego trendu oraz ostrzegają przed możliwością jego zmiany. Dają dobre wskazania przy wyraźnych średnio- i długoterminowych trendach, a złe w trendach bocznych. Rysowane na wykresach cenowych lub bezpośrednio pod nimi. Stanowią narzędzie statystyczne, które daje niestety sygnał z lekkim opóźnieniem. Istnieje wiele wskaźników AT. Niektóre z nich to: średnie ruchome, wskaźniki MACD, RSI.